• Eltensestraat 9
  • 6922 JA Duiven
  • Telefoon: +31- 31 626 8898

Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut.

dry needling

Door een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Bij Fysiotherapie Duiven kunt u voor dry needling terecht bij Caroline Matser, Annemieke Leijendekker en Thijs Bertisen.

Bij dry needling wordt meestal gebruik gemaakt van 1 naald waarmee kortdurend de spier wordt ge

prikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten, de 'triggerpoints'. Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier die naast de lokale drukpijn ook vaak pijn 'op afstand' veroorzaakt. Dit is vaak de hoofdzaak van uw pijnklachten. Triggerpoints kunnen zicht uiten in pijn of stijfheid lokaal in een spier, bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten, verminderde kracht in de betrokken spier(en), pijnontwijkend gedrag of koude/warmte rillingen, hoofdpijn, duizeligheid etc. Triggerpoints kunnen acuut ontstaan door bijvoorbeeld een verkeerde beweging, maar ook chronisch door een verkeerde houding, door langdurige overbelasting, blessures (bv schouder, heup), beschadiging van weefsel (bv meniscus of hernia), langdurige afwezigheid van beweging (bv door gips), psychologische factoren (stress of depressie), voetafwijkingen of verschillen in beenlengte, slaaptekort, te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugtas.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de fysiotherapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm, been of de spieren langs de wervelkolom.

De dry needling methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling.